سیاست عین دیانت

وبلاگ شخصی بهزاد حقانی گلوگاهی

سیاست عین دیانت

وبلاگ شخصی بهزاد حقانی گلوگاهی

در این بلاگ، نظرات، خاطرات و تحلیل های سیاسی و اعتقادی یک مجاهد قبل انقلاب، رزمنده ی بعد انقلاب و انقلابی بعد از بازنشتسگی، منتشر میشود.

  • ۰
  • ۰

درمحضر قرآن جلسه- 153

 

موضوع : آیا وقتی مشرک یا کافر از دنیا رفت، مورد مغفرت الهی قرار میگیرد؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَ إِذٰا تُتْلىٰ عَلَیْهِمْ آیٰاتُنٰا بَیِّنٰاتٍ قٰالَ اَلَّذِینَ لاٰ یَرْجُونَ لِقٰاءَنَا اِئْتِ بِقُرْآنٍ غَیْرِ هٰذٰا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مٰا یَکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقٰاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّٰ مٰا یُوحىٰ إِلَیَّ إِنِّی أَخٰافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذٰابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ

و هنگامی که آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، کسانی که دیدار [قیامت] ما [و محاسبه شدن اعمالشان] را امید ندارند، می  گویند: قرآنی غیر این بیاور یا آن را [به آیاتی دیگر که خوش آیند طبع ما باشد] تغییر ده!! بگو: مرا نرسد که آن را از نزد خود تغییر دهم؛ جز آنچه را به من وحی می  شود، پیروی نمی  کنم؛ من اگر پروردگارم را نافرمانی کنم، از عذاب روزی بزرگ می  ترسم.(یونس- 15)

قُلْ لَوْ شٰاءَ اَللّٰهُ مٰا تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَ لاٰ أَدْرٰاکُمْ بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُراً مِنْ قَبْلِهِ أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ

بگو: اگر خدا می  خواست آن را بر شما نمی  خواندم، و او هم شما را به آن آگاه نمی  کرد؛ همانا مدت ها پیش از نزول قرآن در میان شما بودم، [و ادعای پیامبری نداشتم، اکنون صدق پیامبری خود را با این قرآن اثبات می  کنم] آیا نمی  اندیشید؟(یونس-16)

این مبحث نقدی بر آرا و قرائت آقای آقامیری و همفکران ایشان تهیه شده است.

+++++++++++++++++

مَدخل:

 نظرات و آرای آقای آقامیری مرا بیاد تفسیر قرآن «اکبر گودرزی» سرکرده گروه فرقان که طلبه ای 20ساله بوده انداخت، ایشان خود را مفسر قرآن می دانست و برای جبران سرخوردگی خود و انتقام گیری از انقلاب اسلامی آیات قرآن را در جهت اهداف شوم خود برای جذب جوانان ناآگاه و استفاده از احساسات آنها برای ترور بزرگان و شخصیتهای مؤثر انقلاب تفسیر میکرد بگونه ای که در صدر اعلامیه حکم ترور از آیه « وقاتلوا ائمه الکفر»!! استفاده میکرد که اولین ترور شهید سپهبد قرنی و بعد از آن شهید مرتضی مطهری و بعد دکتر مفتح و همچنان ادامه داشت که در نهایت تا دی ماه سال 58 دستگیر و اعدام شدند.

یکی دیگر ازتفسیر به رأی ایشان در مورد وجود« جن » بوده که برای اقناع هواداران ( در مقابل انتقاد کمونیستها) از آن بعنوان « چریک » تعبیر میکرد چون چریک فعالیتهایش پنهانیست پس جن همان چریک در قرآن میباشد.!

 

این افکار و قرائتهای انحرافی از دین و قرآن سابقه تاریخی دارد و امر جدیدی نیست ، مانند اسلام «اموی ، عباسی» در مقابل اسلام « ناب محمدی ، علوی »

 

مثلا عده ای روشنفکر مأبها معتقدند قرآن با زبان بی زبانی فریاد میزند در من تجدید نظر کنید زیرا خیلی از احکام موجود مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی بوده که محل مصرف ندارد و باید عوض شوند و تاریخ گذشته اند!!

 

اما آنچه آقای آقامیری مطرح کرده اند در سه محور هدف گذاری شده است:

1-اسلام دین رحمانیست و رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد لذا نباید در تبلیغ دین از عذاب و آتش جهنم و ... استفاده کرد و مردم را ترساند! تصویری که از آتش جهنم و وجود مکانی بنام جهنم ارائه میشود درست نیست و خدا مکانی بنام جهنم که آتش در آن وجود داشته باشد ندارد و اساسا خداوند انسان را برای عذاب و انداختن در آتش خلق نکرده است!

 

2- انسان با مرگ نمی میرد و تکامل ادامه دارد و میتواند بعد از مرگ هم تغییر کند و خود را با احکام و خواست خدا تطبیق دهد و اهل جهنم نشود و یا از جهنم خارج شود و خلود بمعنی پایان ناپذیری وجود ندارد لذا حتی کافر و مشرک هم بخشیده میشوند!

 

3-هدف از عقوبت خدا تأدیب انسانهاست و برای تأمین دلیل از دعای ابوحمزه ثمالی حضرت امام سجاد ع استفاده میکندکه حضرت ع عرض میکند: «الهی لا تؤدبنی بعقوبتک» 

بنابراین اگر انسان که تکاملش بعد از مردن ادامه دارد میتواند خودش را تأدیب کند و آنچه خدا خواسته بشود بنابراین شامل عقوبت نمی شود!

 

بررسی آراء :

در صدر مبحث ، آیه 15 و 16 سوره یونس میفرماید کفار از پیامبر میخواهند « قرآن دیگری بیاورد! و یا چیزی که آنها میخواهند و باب میلشان میباشد بگوید!!

ولی پیامبر ص میفرماید: من آنچه که پروردگار گفته برایتان میگویم و از جانب خود هیچ اختیاری ندارم و اگر طبق خواست شما عمل کنم عذاب دردناکی در انتظارم خواهد بود..

در واقع این دو آیه پاسخگوی تمامی ادعاهای کذب و انحرافی این آقایان میباشد .

در مورد دعای امام سجاد ع باید عرض شود که این درخواستها در همه دعاها برای دفع عقوبتها و مشکلات در این عالم است و آنچه برای روز قیامت میباشد بخشش است و غفران برای مومنانی که در دنیا گناه و معصیت کرده اند و شامل کفار و منافقین و مشرکین نمیشود مگر اینکه قبل از مردن در این عالم توبه از گذشته خود نموده و ایمان آورند و گذشته خود را جبران نموده و در ادامه صاحب عمل صالح شوند.

اینکه چرا این آقایان این مشی را پیشه گرفتند تا بتوانند برای خود هوادارانی را جذب کنند به این دلیل میباشد که معمولا مردم منافع و التذاذات دنیایی خود را که بر هواهای نفسانی استوار است در تزاحم با دستورات دین و انسانیت مورد نظر خالق یکتا می بینند لذا بدنبال قرائتی ازدین هستند که هم دین باشد و هم با امیال آنها تزاحم نداشته باشد.

بنا براین طرح اینگونه مسائل بازارگرمی خوبی برای جذب مخاطب خواهد بود.

 

بنده برای جلوگیری از اطاله کلام فقط از کلام وحی تعدادی از آیات قرآن را برای رد ادعا و آرای ایشان و دارندگان این نظرات تقدیم مینمایم.

 

الف-رسالت پیامبر ص همراه با بشارت و انذار است ، بیم و امید یا خوف و رجاء

1-(ای پیامبر)ما تورا جز بعنوان بشارت دهنده و انذار کننده نفرستادیم( وما ارسلناک الا مبشرا و نذیرا / فرقان 56)

2-فقد جائکم بشیرٌ و نذیرٌ (پس آن رسول بشارت و بیم دهنده بسوی شما آمد) مائده/ 19

3-انا ارسلناک بالحق بشیرا و نذیرا و لا تُسئل عن اصحاب الجحیم(بقره 119)ای پیامبر ما تورا بحق فرستادیم تا مردم را به نعمت بهشت مژده دهی و از عذاب جهنم بترسانی، و تو (پس از انجام رسالت) مسئول کافران که براه جهنم رفتند نیستی.

در قرآن، 65 بار عنوان « نذیر و نذیرا ، اَنذِر» آمده است و در حالی که عنوان «بشارت و مشتقات آن 57 بار _بشیرا ، مبشر ، بشیر،ابشروا، بشراکم ...» آمده است.

این آمار بیانگر این است که چون بشر میلش بسمت شیطان بیشتر و راحتر میباشد جنبه انذاری بیشتر میباشد و در قرآن صراحتا آمده « اکثرهم لا یعقلون و لا یومنون و اکثرهم یجهلون ...».

 

ب-رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد:

اینکه رحمت خداوند بر غضبش مقدم میباشد طبق آیات متعدد که یک مورد کامل آن ذیلا میآید منوط بر این است که انسان بی ایمان و یا مؤمن گناه کار قبل از مردن توبه حقیقی و پذیرفته داشته باشد و خداوند به انسان فرصت میدهد قبل از عقوبت در این دنیا توبه نموده و به خدا رجوع نماید. واین سبقت به مرحله بعد از مردن انتقال نمی یابد.

در ضمن عذاب  و عقوبت خداوند در این دنیا در واقع از درِ رحمت میباشد تا اینکه بشر بیشتر از این در ورطه سقوط گرفتار نشود و این شامل کسانی میشود که زمینه و آمادگی هدایت را داشته باشند و شامل هرکسی نمیشود که آیات مربوط ذیلا میآید.

 

1-« کَیفَ یَهدی اللهُ قَوما کَفَروا...» (86 تا 91سوره آل عمران )

"" چگونه  خداوند جمعیتی را هدایت می کند که بعد از ایمان و گواهی به حقانیت رسول و آمدن نشانه های روشن برای آنها، کافر شدند؟! و خدا جمعیت ستمکاران را هدایت نخواهد کرد.()کیفر آنها ، اینست که لعن خداوند و فرشتگان و مردم همگی برآنهاست() همواره در این لعن می مانند ، مجازاتشان تخفیف نمی یابد ، وبه آنها مهلت داده نمیشود.() «« مگر کسانی که پس از آن توبه کنند و اصلاح نمایند» زیرا خداوند ، آمرزنده و بخشنده است() کسانیکه پس از ایمان کافر شدند و سپس برکفر خود افزودند ، «« هیچگاه توبه آنان قبول نمی شود»»  و آنها گمراهان (واقعی)اند،() کسانی که کافر شدند و « درحال کفر از دنیا رفتند ، اگر چه روی زمین  پر از طلا باشد و آنرا بعنوان فدیه بپردازند» ، هرگز از هیچ یک آنها قبول نخواهد شد، و برای آنان ، مجازات دردناک است و یاورانی ندارند.

 

2-اِنَّ الَذینَ کفروا وَ ماتوا وَ هُم کُفارٌ اولئک عَلَیهِم لَعنَتُ الله وَالملائکهِ و الناس اجمعین(161بقره) خالدین فیها لایخفف عنهم العذاب و لا هم یُنظرون(162بقره)

کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم برآنها خواهد بود همیشه در آن باقی می مانند ، نه در عذاب آنان تخفیف داده میشود  و نه مهلتی خواهند داشت.

 

3-آیه 115 سوره نساء با همین مضمون میباشد و در آیه145 در مورد منافقین اشاره میکند که آنها در پایین ترین درکات جهنم قرار دارند   و در آیه 146 میفرماید:

مگر آنها که توبه کنند، و جبران و اصلاح نمایند و به خدا چنگ زنند و دین خود را برای خدا خالص کنند ، آنها با مؤمنان خواهند بود!!

 

4-کسانی که کافرشدند  و (مردم را) از راه خدا باز داشتند، در گمراهی دوری گرفتار شده اند(167نساء) کسانیکه کافر شدند و(به خود و دیگران) ستم کردند ، هرگز خدا آنها را نخواهد بخشید ، وآنان را به هیچ راهی هدایت نخواهد کرد، (168نساء) مگر براه دوزخ ، که جاودان در آن خواهند ماند و این کار برای خدا آسان است.(169نساء)

 

ب-بعد از مرگ همه چیز برای ایمان و جبران کفر و معاصی تمام می شود.

 

1-یا ایهاالذین امنوا، اَنفِقوا مِمَّا رَزَقناکُم مِن قَبلِ اَن یَاتِیَ یَومٌ لابَیعٌ فیه و...(254بقره)

ای کسانیکه ایمان آورده اید ، از آنچه به شما روزی داده ایم ، انفاق کنید ، « پیش از آنکه روزی فرا برسد که در آن ، نه خرید و فروشی است و نه دوستی  و نه شفاعتی ، و کافران خود ستمگرند.

 

« پس هر کاری بخواهیم بکنیم فرصت در همین دنیاست و این مصداق بارز " دنیا مزرعه آخرت است" میباشد و جبران مافات به بعد از مرگ امکان ندارد ، لذا اهل

 جهنم جز خواهش و التماس برای رهایی و یا بازگشت به دنیا ندارند ، درواقع اینگونه آیات که درخواست کفار و مشرکین و کل اهل جهنم را بیان میکند اثبات قطعی این اصل میباشد که جبران مافات و تغییر در خود در این دنیاست و در آن عالم هیچگونه تکلیف و تغییروجود ندارد.

 

ج-جهنم و آتش مهیا شده برای اهلش

اینکه بگوییم مکانی بعنوان جهنم وجود ندارد که در آن شعله های آتش زبانه میکشد خلاف نص قرآن است .

اینکه ماهیت این آتش چیست آیات فراوانی وجود دارد  ازجمله اینکه ماهیت آتش سیرت اعمال یا حقیقت گناهان ماست که از پیش در مکانی را که برای ما تعیین میشود از دنیا انتقال میدهیم و بعد از انتقال ما به دنیای عقبی آن آتشها در انتظار ما هستند .

 

1-« یَومَ تَجِدُ کُلُّ نَفسٍ ما عَمِلَت...»(30آل عمران)

"روزی که هرکس ، آنچه را از کار نیک انجام داده ، حاضر می بیند..."

2-« بَل کَذَّبوا بالسَّاعَه....»(11و12و13 و14فرقان)

"بلکه آنان که قیامت را تکذیب کرده اند، و ما برای کسی که قیامت را تکذیب کند، آتشی شعله ور و سوزان فراهم کرده ایم() هنگامی که این آتش آنان را از مکانی دور ببیند ، صدای وحشتناک و خشم آلودش را که با نفس زدن شدید همراه است می شنود() و هنگامی که در جای تنگ و محدودی از آن افکنده شوند در حالی که در غل و زنجیرند ، فریاد واویلای آنان بلند میشود() (به آنان گفته میشود) : امروز یک بار واویلا نگویید ، بلکه بسیار واویلا بگویید!!  ()

3-« اَلَم تَکُن ءایاتی تُتلی علیکم فَکُنتُم بِها تُکَذِّبونَ...» از آیه 105تا 110سوره مؤمنون.

"(به آنها گفته میشود)آیا آیات من برشما خوانده نمی شد ، پس آن را تکذیب میکردید ؟!() می گویند: پرورگارا! بدبختی ما بر ما چیره شد ، و ما قوم گمراهی بودیم () پروردگارا: ما را از این دوزخ بیرون آر، اگر بار دیگر تکرار کردیم قطعا ستگریم() (خداوند) میگوید: « دور شوید در دوزخ و با من سخن نگویید!() (فراموش کرده اید) گروهی از بندگانم میگفتند: پروردگارا :ما ایمان آوردیم، ما را ببخش و برما رحم کن ، وتو بهترین رحم کنندگانی() اما شما آنها را به باد مسخره گرفتید تا شما را از یاد من غافل کردند، و شما به آنان می خندید؟! 

 

ان‌شاءالله مطالبی که ارائه شد صرفا برای ادای تکلیف و روشنگری در مقابل اغوائات شیطانی بوده است و مفید واقع گردد.

در پایان از خداوند میخواهیم که بی‌ایمان نمیریم.

و السلام علیکم و رحمت الله.

در پناه قرآن باشیم، حقانی-7/4/99

  • ۹۹/۰۶/۲۵
  • بهزاد حقانی

آقامیری

جهنم

شرک

قرآن

کفر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی